Fortolk dine stress symptomer korrekt

Fortolk dine stress symptomer korrekt

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Har du svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi tankerne står i kø for at blive behandlet i din hjerne? Oplever du ofte hjertebanken og en uforklarlig følelse af utryghed, overdreven bekymring, og en trang til at komme væk fra situationen – også selv om du bare sidder på kontoret, og der ikke er nogen overhængende fare? Har du lagt mærke til, at du ofte har vanskeligt ved at holde fokus – og sker det nu og da, at du mister hukommelsen og glemmer vigtige aftaler eller andet?

Disse er, sammen med en række fysiske symptomer så som hovedpine, mavesmerter og forbigående følelsesløshed eller prikken i fingre eller tæer, det, vi kalder klassiske stress symptomer. Og har de stået på igennem en længere periode, er det vigtigt, at du opsøger en kvalificeret behandler.

Hvorfor er stress symptomer farlige?

Stress er en alvorlig sygdom, som hvert eneste år sender tusindvis af danskere hjem fra arbejde med en langvarig sygemelding. Derfor skal stress tages utroligt alvorligt. På længere sigt kan sygdommen nemlig være voldsomt invaliderende, og give langsigtede konsekvenser for såvel de fysiske som de mentale og kognitive funktioner.

Dette er dog ikke den eneste grund til at du bør opsøge en specialiseret behandler, når du oplever symptomer på stress. Disse kan nemlig sagtens forveksles med de mest almindelige symptomer på angst. Og lider du af angst, vil en behandling mod stress ikke hjælpe dig.

En stor del af behandlingen mod stress består i den langvarige sygemelding, hvor stress patienten fjernes fra de omgivelser, som har fremkaldt stress’en, med det formål at give krop og sind en genstart. Dette hjælper dog ikke på angst, som er en grundlæggende tilstand, og som ikke induceres af eksempelvis jobbet eller andre udefra kommende faktorer.

Hvis du vil læse mere om angst og behandling heraf, kan du besøge https://www.angstekspert.dk/ 

Published by